0

Köpvillkor

Tack för att du valt att handla på vår webbshop, har du frågor eller funderingar hjälper vi dig gärna via mejl, butiken@bohuslansmuseum.se eller ring oss på telefon 0522-656500.

Följande köpvillkor nedan gäller och genom att handla i vår webbshop godkänner du villkoren som anges i detta dokument. Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått villkoren innan du gör din beställning. 

Allmäna villkor

Bohusläns Museums webbshop tillämpar såväl Konsumentsköplagen som Distansavtalslagen som Dataskyddsförordningen. För att genomföra en beställning måste man som kund vara myndig, minst 18 år. Med kund avses en fysisk person, företag eller organisation. Beställningen är bindande när köpet är genomfört och du har fått en orderbekräftelse till den mailadress du uppgivit. Vid stor orderingång eller leveransförseningar kan varan vara slut på lager. 

Priser

Samtliga priser är angivna i svenska kronor och inkluderar gällande svensk moms. Vid eventuella prisförändringar gäller det pris som är aktuellt vid kundens beställning. Det kan förekomma olika kampanjer och erbjudanden i vår webbshop och vår butik på Bohusläns Museum. Avgiften för frakt tillkommer vid alla ordrar.

Orderbekräftelse

En automatisk orderbekräftelse skickas till den e-post adress som anges på beställningen. När ditt paket har nått utlämningsstället skickas det en avi via sms om du inte angett att du vill ha den via mejl.

Betalsätt

Vi accepterar kortbetalning med VISA och Mastercard. Kortbetalning sker via en krypterad koppling till Dibs betalningsväxel. 

Leveranstid

Din beställning skickas under normala förhållanden inom 5-7 arbetsdagar, under visa delar av året kan det förekomma längre leveranstider såsom i december månad. Bohusläns Museum ansvarar inte för förseningar orsakade av de fraktbolag vi använder oss av och kan inte heller hållas ansvarig för produkter som utgått ur sortiment eller är slutsålda. Vid leverans av skadat gods har köparen skyldighet att anmäla det till fraktbolaget vid hämtning eller leverans. Om varan är skadad vid öppning av paketet skall köparen kontakta oss inom 7 dagar efter leverans för reklamation. 

Fraktkostnad

Kunden betalar 79 kronor enhetsfrakt inom Sverige, frakten läggs automatiskt på i din varukorg. För leverans utomlands anges fraktkostnaden till respektive land och läggs automatiskt på i varukorgen.

Ångerrätt

14 dagars öppet köp enligt Konsumentköplagen gäller. Vid ångerrätt kontakta oss med ditt ärende via mail eller telefon. Du som kund vid ångerrätt är skyldig att sända tillbaka varan i oanvänt skick och i ursprungsförpackning utan skador. Köparen står själv för returkostnad och är ansvarig om varan skadas eller kommer bort i returen. Vi löser inte ut varor som skickas mot postförskott. Bohusläns Museum förbehåller sig rätten att kräva en avgift om 300 kronor för det fall beställda varor ej hämtas ut av kund och den returneras till Bohusläns Museum. Bohusläns Museum betalar vid ångerrätt tillbaka dina pengar så snart vi erhållit varan men allra senast 30 dagar från den dagen din ångerrätt nått oss via mejl eller telefon och vi har har återkopplat till dig som kund.

Force Majeure

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa köpevillkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. 

Personuppgiftspolicy

Bohusläns Museum värnar om allas personliga integritet. Vi strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt och följer lagar och regler för dataskydd. I denna policy finns information om hur dina personuppgifter behandlas.

Vilka uppgifter behandlar vi? Vi behandlar personuppgifter som du lämnat till oss i samband med köp/fakturering. Exempel på personuppgifter : namn, kontaktuppgifter som adress, e-post, telefon, personnummer och betaluppgifter. Ändamål för behandling av personuppgifter är administration i samband med tex ert köp i vår webbshop eller i vår butik. För att kunna fullfölja vårt åtagande som leverantör måste vi kunna spara och behandla kontaktuppgifter.

Vem har tillgång till dessa uppgifter? Dina uppgifter hanteras endast av behöriga personer inom vår organisation.

Hur länge behåller vi dina uppgifter? Personuppgifter för att kunna behandla och adminisrera dina köp eller annan beställning sparas inte längre än nödvändigt för att vi skall kunna genomföra tjänsten. Enligt bokföringslagstiftning sparar vi nödvändiga uppgifter om dig i 7 år. Om du lämnar samtycke till utskick i marknadsföringssyfte så sparas dessa uppgifter tills du avregistrerar dig eller ber oss ta bort dina uppgifter och upphöra med marknadsföring. Dina uppgifter kan i vissa fall sparas längre än vad som nämns ovan, det är ifall vi är skyldig enligt lag, myndighetsbeslut eller förordning.

Vad har du själv för möjligheter? Du har närsomhelst rätt att återkalla samtycke vilket innebär att vi inte kommer att använda dina uppgifter för syftet du tidigare lämnat ditt samtycke till. Uppgifterna kan dock behövas för annat syfte enligt denna policy. Du har närsomhelst, utan kostnad, rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Du har också, under vissa förutsättningar, rätt att begära radering eller rättning av felaktiga uppgifter.