Till det allmännas fromma i Bohuslän

Gustaf B.

Sedan 1964 har stiftelsen nu verkat till".

229 kr ( -32% )
Artikelnr UBOK1173
EAN-kod: ubok1173

Gustaf B. Thordéns stiftelse för allmännyttigt ändamål, Thordénstiftelsen, tillkom 1958 under ett dramatisk skede i Uddevallavarvets historia.

Sedan 1964 har stiftelsen nu verkat till"...det allmännas fromma i Bohuslän". Idrott, kultur och föreningsliv stöttas årligen med bidrag. Verksamheter drivna av ideella krafter ligger stiftelsen varmt och hjärtat. Stiftelsen delar också ut stipendier till gymnasister, musikutövare, idrottare och idrottsledare och även till människor som utmärkt sig på miljöområdet och inom kulturen. All uppmärksammas de på Thordéndagen varje år.

Sedan 2014 är Thordénstiftelsen medarrangör till Bohusbiennalen, som arrangeras vartannat år med fokus på aktuella bohuslänska ämnen. Det är ett sätt för stiftelsen att engagera sig i samhällsutvecklingen. Då delas det prestigefyllda Bohuspriset ut, en belöning till någon eller några som gjort eller gör insatser till nytta för Bohuslän och dess befolkning.

Produktinformation:

Till det allmännas fromma i Bohuslän, text Ulf G. Eriksson, Evelina Ivarsson och Yngve Johansson, 2018, inbunden, svensk,