Guld, jumper eller kofta, sticksats

Bohus stickning

Guld, jumper eller kofta, sticksats.

Design av Kerstin Olsson 1960.

Återskapad av Solveig Gustafsson 2006.

4 670 kr
Artikelnr UTEXBS065
EAN-kod: UTEXBS065

Guld, jumper eller kofta, sticksats.

Design av Kerstin Olsson 1960. Återskapad av Solveig Gustafsson 2006.

Merinoull /angora 50/50

Textildesigner Kerstin Olsson knöts 1958 till företaget Bohus Stickning. Kerstin Olsons tidiga mönster producerades endast i en färgställning som t.ex. Vildäpplet. Efterhand producerade hon mönster som översattes till ett flertal färger. Gröna dimman, Bruna dimman, Grå dimman, Blå dimman är olika färgvarianter av samma motiv. Kerstin Olson kunde komponera mönster med upp till tretton nyanser av samma färg och arbetade med förkärlek med glidningar ton i ton.

Om Stickpaketen

Mönstren är framtagna i samarbete med Solveig Gustafsson, firma Solsilke och grundar sig på studier av originalplagg i museets samlingar. Stickpaketen levereras av Pernille Silfverberg, firma AngoraGarnet.

I de originalmönster, ”Arbetsbeskrivning” med tillhörande färgdiagram som stickerskorna använde, angavs bystmått, längd och axelbredd endast schematiskt. Det gällde att mer få centimeter än antalet maskor att stämma. I kombination med de många gånger komplicerade mönstren krävdes stor kunskap. Mycket lämnades åt stickerskan att själv lösa.

Vi har valt att göra arbetsbeskrivningarna mer detaljerade, allt för att underlätta för dagens stickerska. Stickpaketets modeller är också något omarbetade och framför allt ledigare. Ett Bohus Sticknings-mönster kom ofta att användas till flera olika plagg, t ex både kofta eller tröja med matchande vantar och mössa. Mönstret kunde också varieras i flera olika färgställningar. Denna variation återspeglas också i den nyframtagna kollektionen. Plaggen stickas med stickor 2.5 i ett tvåtrådigt danskt finullsgarn eller 50 % angora och 50 % merinoull, som infärgats för hand av Pernille Silfverberg. Varje stickpaket innehåller storlek XS-XL.

Bohusläns museums ambition är att skapa möjlighet för den som vill att själv sticka och bära ett Bohus Sticknings-plagg så likt originalet som möjligt. Stickpaketen med mönster och garn säljs endast genom Bohusläns museum och AngoraGarnet.