Bohus stickning på nytt, The Revival

Bohus stickning på nytt, The Revival.

Efterlängtad bok om Bohus Stickning från Bohusläns museums förlag.

Boken är på svenska och engelska och rikt illustrerad.

Artikelnr FMONO091
EAN-kod: 9789176862681

Bohus stickning på nytt, The Revival.

Efterlängtad bok om Bohus Stickning från Bohusläns museums förlag. Boken är på svenska och engelska och rikt illustrerad. Den innehåller även stickbeskrivningar till plagg i 14 olika mönster.

BOHUS STICKNING är en historia om arbetsglädje och skönhetsupplevelser. Det började som ett nödhjälpsarbete och utvecklades till ett exklusivt konsthantverk med världsrykte. Utgångspunkten var Göteborg och ett av arbetslöshet sargat Bohuslän. Ledare för arbetet och framgången var landshövdingens fru, Emma Jacobsson, som skapade arbete till länets kvinnor genom hemstickning åren 1939 – 1969.

I slutet av 1990-talet tog Bohusläns museum i samarbete med textilformgivare Solveig Gustafsson fram en kollektion Bohus Stickning på nytt till en retrospektiv utställning om Bohus Stickning. De följande femton åren fortsatte sedan Solveig att väcka liv i Bohus Sticknings mönsterskatt genom att återskapa ett 70-tal mönster. Historien om Bohus Stickning är väl känd och presenteras här igen efter forskning i Bohus Sticknings arkiv på Göteborgs universitetsbibliotek. Nytt är historien om Solveigs hängivna och skickliga arbete med att ta fram mönster och plagg där samtliga rekonstruktioner redovisas. Vi får också stifta bekantskap med Solveigs efterträdare, Pernille Silfverberg, som förutom att hon fortsätter att ta fram stickpaket, även tillhandahåller materialet till garnet genom sina angorakaniner. Vidare presenteras museisamlingar och – inte minst efterlängtat – stickbeskrivningar till plagg i 14 olika mönster.

VIVEKA OVERLAND är anställd vid Bohusläns museum. Det var som verksamhetsledare för museibutiken som hennes intresse för Bohus Stickning väcktes. Förutom att kunna erbjuda Bohus Stickning på nytt, har engagemanget resulterat i artiklar, föredrag och stort intresse från media och allmänhet.

Produktinformation:
BOHUS STICKNING på nytt, The Revival, författare Viveka Overland, 2015, mjukband, svenska och engelska, ISBN 978-91-7686-268-1