Snarsmon -resandebyn där vägar

Snarsmon är en sägenomspunnen plats belägen i bullarebygden i norra Bohuslän.

"Tattarstaden" står det på moderna kartor.

Artikelnr FKULT023
EAN-kod: 9789176862032

Snarsmon är en sägenomspunnen plats belägen i bullarebygden i norra Bohuslän. "Tattarstaden" står det på moderna kartor. Här i utmarken, helt nära norska gränsen, bodde resande i slutet av 1800-talet och en bit in på 1900-talet.

Resandefolket är en del av den nationella minoriteten romer som är en av Sveriges nationella minoriteter med en förföljd kultur och ett utrotningshotat språk. De resandes historia saknar monument och har få skriftliga vittnesbörder. Bohusläns Museum har i samarbete med resande och lokalbefolkning dokumenterat en av de få kända fysiska lämningarna från de resandes kultur-en för många icke-resande nästan okänd historia.

2003-2008 pågick arbetet med Snarsmon. intervjuer har gjorts med resande som vittnar om utanförskap, bristande skolgång och diskriminering. Arkeologiska undersökningar genomfördes tillsammans med de resande. detta är unikt eftersom bosättningar och resandefolket aldrig tidigare har undersökts i Sverige.

Snarsmon- resandebyn där vägar möts vittnar om svåra saker, om förföljelse och tvång, men också om fruktbara möten och förståelse. Mötet med Snarsmon har betytt mycket för många. En väg att finna gemenskap och bygga broar.

Produktinformation:

Snarsmon-resandebyn där vägar möts, Författare Bodil Andersson (red), Bo Hazell, Lars-Erik Hammar och Kristina Lindholm, 2012, mjukband, svenska, ISBN 978-91-7686-247-6